Crucea Eroilor Neamului de pe Caraiman a intrat in Cartea Recordurilor

Spre Crucea Caraiman7  O veste extraordinara, care mi-a umplut sufletul de bucurie, in seara aceasta, cand am auzit la stiri ca monumentul din Bucegi, Crucea Eroilor Neamului sau Crucea Caraiman, cum mai este denumita popular, a intrat in Cartea Recordurilor! Mi-am amintit cu nostalgie de o zi de toamna in care ne-am propus  si noi sa ajungem sus, la Crucea Caraiman, afladu-ne intr-o vacanta in Busteni.Spre Crucea Caraiman3

Din  amintirile mele

Crucea Caraiman imi cam facea cu ochiul din tren, de fiecare data cand mergeam pe Valea Prahovei, dinspre Bucuresti spre Brasov. La fel si de pe sosea. Abia asteptam sa ne apropiem de Busteni si o tot cautam cu privirea, in speranta ca n-o fi acoperita de nori. Speram din tot sufletul ca intr-o buna zi voi putea sa ajung pana sus, la ea. Dorinta mi s-a implinit, in urma cu aproape 10 ani. Pe atunci nu aveam aparat digital. Altfel as fi facut zeci de poze. Am rasfoit in albumele vechi acum si abia  am reusit sa gasesc 2, in amintirea acelei zile memorabile, chiar daca nu-s ele prea grozave.Spre Crucea Caraiman12

Inainte cu o zi am tot  urmarit prognoza meteo pentru urmatoarea zi  si era favorabila. Ne-am asezat dis de dimineata cuminti, la rand la telecabina, chiar daca nu era zi de week-end si am urcat pana la Babele, admirand de sus Valea Jepilor.  De acolo am urmarit indicatorul rosu si am continuat drumul spre Crucea Eroilor Neamului , dupa un grup numeros de turisti. De departe se zareau  potecile batatorite  si  parea ca se ajunge mult mai repede! Ce-i drept …majoritatea drumului a fost usor, mergand pe platou, dar ultima…..groaznic, pentru cei fara antrenament, ca mine, care sunt in stare sa intre cu masina pana-n super-market! Eram rosie ca focul si-mi batea inima sa-mi sara din piept , nu alta! Dar mai faceam mici pauze si-mi trageam sufletul, mai aruncam cate o privire de unde am venit si mai ales ma minunam  cat de mici arata casele in Busteni si ce priveliste de vis imi incanta sufletul!  Ne insotea si baiatul, era in fruntea grupului, nu ca mama, care ramanea mereu codasa! Cand am ajuns sus, cu capu-n nori,  langa Crucea Eroilor, am uitat de tot de oboseala ! E absolut fabulos! Este magnific , chiar! De aceea ma bucur nespus ca acest monument a reusit sa intre in Cartea Recordurilor, ca fiind cea mai inalta cruce de pe un varf de munte din lume, dar si cea mai mare in inaltime.Spre Crucea Caraiman2

Cateva date despre monument

Crucea Eroilor Neamului  se afla in Romania, in Muntii Bucegi, in Masivul Caraiman,  pe marginea abruptului catre Valea Seaca, la altitudinea de 2.291 m, deasupra orasului Busteni.  A fost ridicata intre anii 1926-1928, lucrarea fiind realizata de catre proiectanti , ingineri si muncitori romani. Era cea mai inalta constructie la vremea aceea. Transportrea materialelor  de constructie  s-a facut foarte anevoios, folosit care cu boi, cai, carute, magari. Executia a fost  urmarita indeaproape de Regele Ferdinand si Regina Maria a Romaniei pana la finalizare. A fost inaugurata la zi mare, zi de sarbatoare, chiar in 14 septembrie, cand se sarbatoreste Inaltarea Sfintei Cruci si comemoreaza eroii din Primul Razboi Mondial. Pe placa comemorativa a soclului scrie cam asa: ‘’Intru slava si memoria eroilor prahoveni cazuti in Primul Razboi Mondial 1916-1918, pentru apararea patriei’’ !Spre Crucea Caraiman1

Crucea  Caraiman a intrat in Guinness Word Record si pentru ca are  inlatimea de 39,5 m. Ea  este confectionata din profile de otel, iar soclul  are 8 m si este din beton armat, imbracata in dale de piatra ornamentala. In interior este o camera in care se afla un generator electric, care asigura  alimentarea cu curent a celor 120 de becuri de 500w, care ilumineaza crucea. Crucea iluminata este vizibila noaptea de multi km departare. Este un monument istoric foarte important, fiind inclus in grupa A, adica avand valoare nationala si universala. Atunci inca un motiv in plus sa  ne mandrim cu el, dar din pacate nu este ridicat de generatia noastra, ci tot o mostenire din strabuni, pe care a trebui s-o pastram cu sfintenie. Din pacate, am auzit ca acest monument ar avea nevoie de renovare, pentru ca in unle locuri cimentul pica de pe soclu, la fel si bucatile de piatra cu care este decorat. Nu stiu cum sta treaba acum cu curatenia acolo, pentru ca atunci cand am fost eu, dupa parapet erau o multime de sticle aruncate si alte gunoaie.

Spre Crucea Caraiman6 Sa fim optimisti si sa nu uitam sa ne mandrim cu acest monument grandios, demn de Cartea Recordurilor.  Celor care inca nu au ajuns pana acum sa-l viziteze, le recomand sa o faca. Dar nu uitati sa  urmariti programul telecabinei, in cazul in care nu alegeti varianta de a ajunge pana la Babele pe Transbucegi! Sunt conivnsa ca  Muntii Bucegi vor atrage si mai multi turisti straini, curiosi acum nu doar de povestile cu Dracula, ci si de acest record dobandit de curand in Guinness Word Record.Spre Crucea Caraiman9Spre Crucea Caraiman4