Capul Kaliakra – un monument al naturii din Dobrogea bulgareasca

Cap Kaliakra-BulgariaPentru cine nu stie – Capul Kaliakra se afla in partea de nord-est a litoralului bulgaresc  si este o fasie ingusta de pamant situata la altitudinea de 60 de metri fata de nivelul marii si lunga de aproximativ 2 km,  avand  forma unei peninsule care inainteaza in mare. Adica este inconjurata de 3 parti de apa. Despre Capul Kaliakra  s-a tot scris! Eu ador astfel de locuri,  cand ai senzatia ca ai ajuns la ‘’capatul pamantului’’ , sau cand chiar ai impresia ca ‘’pici ‘’ de pe harta! Ex: Capul Dukato din insula Lefkada, Capul Skinari din insula Zakynthos, Capul Posidi din peninsula Halkidiki ( bratul Kasandra), din Grecia si altele de  care acum nu-mi mai vin in minte!Cap Kaliakra-Bulgaria

Capul Kaliakra

Este un monument al naturii situat in Dobrogea bulgareasca.  Auzisem de Capul Kaliakra din Bulgaria, chiar vazusem si niste filmari din avion si e normal ca in timp a devenit o mare provocare. In Bulgaria mai fusesem doar o singura data intr-o excursie de-o zi de pe litoralul romanesc in Varna, in urma cu vreo 20 de ani. Oportunitati au fost cu gramada, dar abia acum l-am convins pe sotul meu sa introducem si 2 zile in Bulgaria in circuitul din luna mai 2014, care a inceput cu cateva locuri faine din Romania ( Hateg, Brasov, Rasnov,  Baragan si Dobrogea)-Bulgaria-Macedonia ( Ohrid si Bitola) si Grecia ( Asprovalta, Nea Vrasna, Olimpiada, Stavros, Kavala si Amphipolis), in care am fost cu masina personala. Despre cateva dintre ele am scris deja pe blog, despre restul,  va urma.Cap Kaliakra-Bulgaria

Era dimineata si sfarsit de mai. Doar noi ce mai circulam la ora aceea, fiind si zi de duminica, iar soseaua era plina  in ambele parti de maci infloriti! O splendoare!In partea stanga, la orizont,  soarele incepea sa-si scoata din mare, una cate una, razele calde. Nu am putut  rezista acestui spectacol al naturii si la Eforie-Sud am oprit pe plaja si  am putut admira in toata splendoarea sa un rasarit de soare primavaratic la Marea Neagra. Nu mai fusesem cam de mult timp pe litoralul romanesc, de cand prinsesem gustul vacantelor la mare in Grecia si Italia! Si ne era dor! A urmat apoi  un mic popas la Vama- Veche la un cappuccino,  tot pe plaja, la o teresa, apoi ne-am pregatit ‘’sa cucerim’’ Bulgaria. Am trecut vama de dimineata, pe la Vama Veche,  imediat dupa rasarit. Aveam in plan de acasa prima oprire la Cetatea medieval si Capul Kaliakra, pranzul la Ferma de midii Dalboka, apoi o vizita in Balcik, sa vedem Castelul si gradinile Reginei Maria si cazarea in Albena.Cap Kaliakra-Bulgaria

Cum ajungi

Drumul pana la Capul Kaliakra trece de la Vama- Veche prin cateva asezari rurale nesemnificative, cu aspect asemanatoar cu majoritatea  tarilor balcanice pe care le-am vizitat. Doar multimea morilor eoliene care impanzeau campia m-au facut sa-mi scot aparatul de fotografiat. Si-o turma de vaci! De la Vama Veche sunt doar 60 de km,  de la Varna 80 de km,  de la Balcik 35 de km, iar drumul trece prin orasul Kavarna si de acolo mai sunt doar 13 km. Nu este greu de ajuns, daca sunteti putin atenti la indicatoare.Cap Kaliakra si legenda sa (2)

Intrarea

De pe sosea incepea deja sa se zareasca  Fortareata si Capul Kaliakra, undeva in partea dreapta si am si recunoscut-o din fotografiile vazute de pe internet! Fiind dimineata nu era nimeni la intrare asa ca nu am platit cei 3 leva cat costa vizita. Parcarea era goala. Magazinele de suveniruri abia cand am terminat si ne intorceam incepeau sa-si aseze marfurile pentru vanzare. Exista indicatoare turistice si panouri informative in doua limbi: bulgara si engleza.Cap Kaliakra-BulgariaCap Kaliakra-Bulgaria

Un monument si-o legenda

Eu ador legendele!Dar voi??Inainte de intrare, pe dreapta, se afla un monument cu o forma interesanta, care atrage negresit  privirile (in special ale barbatilor, aflati chiar si la volanul masinii). Se numeste ‘’Poarta celor 40 de fecioare’’ si este ridicat in memoria celor  40 de fete din acest oras medieval, care s-au aruncat in Marea Neagra in acel loc, legandu-si parul unua de cealalata, pentru a nu cadea pe mana turcilor.  Monumentul reprezinta siluetele acelor femei, precum spune legenda si il puteti vedea in fotografia de mai jos. Exista chiar si-o balada sculptata in piatra pe un monument comemorativ,  pentru eternitate, despre aceste fete, intitulata’’ Lacrimile  fecioarelor din Kaliakra’’.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cetatea Kaliakra

Cap Kaliakra inseamna „cap frumos” , “cetate frumoasa”, ”asezare buna”, locatia avand mai mult denumiri de-a lungul timpului. Acest pamant a fost ocupat pe rand de mai multe popoare. Conform documentelor, fortificatia a fost intemeiata de traci in secolul al in secolul al  III lea i. Hr, si  pana in secolul al  IV lea  a facut parte din Dacia. Catre sfarsitul perioadei antice a facut parte din provincia romana Scitia. In secolul al IV lea este refacuta si i se mai adauga inca un zid de aparate sa o desparta de orasul, care se intindea pe atunci pe 2,5 ha si avea multe locuinte, apeduct, baie publica si biserica. Se mai pot observa si astazi ruinele. Apoi a fost ocupata de greci, romani si apoi intra in proprietatea statului bulgar. O mica perioada de timp apartine Tarii Romanesti, numindu-se judetul Caliacra apoi intra sub ocupatia turceasca, pana in 1791, cand face parte din Bulgaria.Cap Kaliakra-BulgariaCap Kaliakra-BulgariaCap Kaliakra-Bulgaria

Aceasta cetate medievala avea 3 incinte de aparare. Astazi a mai ramas poarta de intrare care chiar este impunatoare si primul zid de aparare se mai poate observa bine. In punctul cel mai inalt se afla o unitate militara de radiolocatie. M-am uitat sa vad vreun far, precum exista in astfel de locuri, sperand si el sa fie la fel de vechi, dar nu era. In zona mai este si  o statie de meteorologie.Cap Kaliakra-Bulgariar

Marea Neagra la Kaliakra

Nu fac un secret din faptul ca nicaieri nu ma simt atat de bine ca la mare!Iar aici peisajul era coplesitor! La ora aceea eram singurii vizitatori, nici nu aveam pe cine ruga sa ne faca impreuna o fotografie. Dar acest lucru a fost in favoarea noastra, pentru ca ne-am bucurat din plin de  farmecul si linistea acestui mic colt de rai. La inceput distanta dintre cele doua maluri e mai mare, apoi sunt cateva locuri in care se ingusteaza pamantul si se vede marea si in stanga si in dreapta. Dar exista poteci pe ambele parti si bariere de protectie, incat nu este nimic periculos. Tarmul înalt de culoare roşiatică coboară abrupt în mare, iar natura salbatica si ruinele cetatii medievale creeaza un cadru deosebit si-ti da o stare de bine care te tine pe loc si-ti doresti sa nu mai pleci de aici!Nu-i usor de descris in cuvinte. La Capul Kaliakra Marea Neagra are culori extraordinar de frumoase care m-au surprins, trimitandu-ma cu gandul la Marea Ionica din Grecia. Explicatia ar fi structura rocilor malurilor care sub razele soarelui formeaza culoarea aceea de albastru azuriu, ametitor de frumoasa, care-ti fura privirile. Exista si niste scari care coboara la mare, dar sunt cam deteriorate, iar malul este foarte abrupt, de parca marea a muscat cu pofta din tarm! Inaintam curiosi intrebandu-ne cum este acolo….la capatul pamantului??Cap Kaliakra-BulgariaCap Kaliakra-BulgariaCap Kaliakra-BulgariaCap Kaliakra-Bulgaria

Muzeul Kaliakra

In continuare, intr-o stanca din apropierea restauratului cu o priveliste coplesitoare este amenajat un  mic muzeu, unde intrarea este gratuita, platindu-se doar taxa de fotografiat. Muzeul este deschis pana seara la ora 20 si adaposteste monede, cioburi,  o veche macheta a orasului din epoca lui de glorie, precum si cateva artefacte. Dupa muzeu ne-am continuat drumul nestingheriti, linistea nefiind tulburata decat de niste catelusi  infometati care se tot jucau si se chinuiau sa suga lapte de la mama lor, iar ea tot fugea de ei. Soarele stralucea cu putere, se apropia amiaza si briza marii se simtea din plin. Eram in vacanta pe care-o planuisem de mult si ne intrebam oare cate surprize placute si binemeritate vor urma??Cap Kaliakra-Bulgariamuzeul Kaliakra-Bulgaria

Cap Kaliakra-BulgariaCap Kaliakra-BulgariaO capela si inca  o legenda

Mai exista la Capul Kaliakra si  un monument cu 18 clopote si o statuie imensa pe un piedestal dedicat escadronului rus condus de un amiral, care a distrus flota imperiului otoman si a pus capat razboiului ruso-turc .Cap Kaliakra-Bulgaria

Dupa ce am trecut pe langa un acest  monument , am coborat niste trepte si am ajuns mai intai la Capela Sfantui Nicolae, care se afla chiar langa mal. O alta legenda spune ca Sfantul Nicolae fugind din calea turcilor era sa cada in mare, iar Dumenzeu atunci l-a salvat prelungind aceasta limba de pamant ca sa-l sustina, explicatia fiind formarea acestei mici peninsula, care astazi este un monument al naturii  de o frumusete rapitoare. In final Sfantul Nicolae ar fi  fost prins si in acesta capela ar fi fost candva mormantul lui. Din cate stiu euo parte din  moastele  sfantului, ocrotitorul marinarilor si al copiilor, se afla intr-un muzeu din Ankara, Turcia si altele in Bari, Italia.Cap Kaliakra-Bulgaria

Ne apropiam de ‘’capatul pamantului’’ , sotul mai intai si eu pe urmele lui. Am ajuns !La orizont o intindere imensa de apa, de o transparenta care te uimeste si  care iti taie pur si simplu respiratia si nici nu banuiesti pana unde e marea si unde incepe cerul! Senzatia  ce te afli pe un alta taram si ca timpul s-a oprit in loc m-a urmarit tot timpul cat am stat acolo!Cap Kaliakra-BulgariaCap Kaliakra-BulgariaCap Kaliakra-BulgariaCap Kaliakra-Bulgaria

Capul Kaliakra- rezervatie naturala

Este o  zonă în care se întâlnesc specii rare de păsări și pești. Aici pescarusii si cormoranii brazdeaza vazduhul, iar cei norocosi pot vedea si delfini. Nu a fost si cazul nostru de data aceasta! Candva, pe vremea cand acest pamant apartinea Tarii Romanesti, in timpul  regelui Ferdinand, zona era populata cu  o specie de foci Monachus-Monachus, care cu timpul a disparut. Atunci naturalistul roman Grigore Antipa a  pus bazele unei statiuni de cercetari zoologice marine.Cap Kaliakra-Bulgaria

De retinut

Recomand aceasta destinatie turistica in primul rand celor care iubesc natura, celor pasionati de istorie , arheologie si zoologie . Acest loc l-as trece negresit intr-un top al destinatiilor cele mai romantice din Europa pe care le-am vazut!Celor romantici le mai pot  recomanda Capul Kaliakra  ca fiind un loc bun pentru a admira apusul soarelui, care dupa spusele prietenilor mei acesta bucatica de pamant capata si mai mult farmec cand totul este invaluit in lumina rosiatica a soarelui cand se apropie de asfintit, ascunzandu-se in mare. Sincer, nu-mi pot imagina acest loc linistit, plin de legende, cum ar arata in plin sezon cand vin atati de multi turisti!!!  Iar Bulgaria, revazuta dupa vreo 20 de ani  mi s-a parut asemanatoare cu Serbia din multe puncte de vedere, dar si cu Macedonia. Edoar o prima concluzie timpurie dupa doar 2 zile, in care am vazut doar un pic din litoralul bulgaresc de la Marea Neagra  in extrasezon. Fac doar asemanari, nu comparatii….Cap Kaliakra-BulgariaCap Kaliakra-Bulgaria Cap Kaliakra-Bulgaria