Descoperind Bavaria: obiceiuri si traditii in Bad Hindelang – Duminca Floriilor (Palmsonntag)

Palmsonntag sau Duminica  Floriilor in varianta romaneasca  este o sarbatoare foarte importanta si pentru credinciosii catolici din Germania, in special pentru cei din Bavaria, despre care urmeaza sa va povestesc pe scurt in acest articol. Este vorba despre duminica dinaintea Pastelui, cand incepe Saptamana Mare.Palmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad Hindelang

Pentru ca’’ zarurile au fost aruncate’’ in favoarea mea, am avut bucuria de a petrece  Floriile si Pastele pe meleagurile de poveste ale Bavariei, mai exact in sud, in regiunea ,  Allgäu,  la 10 km de granita cu Austria, in statiunea Bad Hindelang, la poalele Muntilor Alpi. In dimineata de Florii sau in Palmsonntag, am fost hotarata sa nu ratez slujba speciala pentru aceasta sarbatoare si dupa fruhstuk m-am grabit sa ajung la Biserica Catolica Sfantul  Jodokus din Bad Oberdorf. Eram atat de curioasa sa fac cunostinta cu obiceiurile si traditiile lor. Adevarul este ca stiam cate ceva, deoarece in orasul in care locuiesc convietuiesc pe langa romani si un oarecare numar de etnici germani si vroiam sa vad daca difera foarte mult obiceiurile de aici.Palmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad Hindelang

Din Bad Oberdorf pana in Bad Hindelang nu cred ca este mai  mult de 1 km, distanta pe care am parcurs-o pe jos si nici nu stiu cand am ajuns, pentru ca ma tot fura peisajul si faceam in contiunuu fotografii. In apropierea bisericii asteptau muzicantii, imbracati in port popular( traht). Imaginea lor, alaturi de cladirile traditionale din jur, de silueta alba a bisericii, inconjurata de campul verde , presarat cu florile galbene de papadie si de crestele Muntilor Alpi din apropiere,  este un tablou  de care imi voi aminti mult timp de acum in colo.Palmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad Hindelang

Cand am ajuns deja era plin de oameni in fata bisericii, venise de la mic la mare, iar  preotul deja incepuse slujba.  Majoritatea aveau in mana aranjamente din crengute de brad  sau din ramuri inmugurite, legate cu o zi inainte, conform traditiei. In zonele mediteraneene se folosesc frunzele de palmier, acesta fiind considerat arborele care simbolizeaza  viata si biruinta. Unii erau imbracati in port popular , pe care il purtau atat de mandri.  Am mai vizitat aceasta biserica si cu alta ocazie si intentionez sa scriu un alt articol doar despre ea.  Recunosc faptul ca m-a atras din prima clima, zarita de departe din cealalta localitate, de la o anumita inaltime.Palmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad Hindelang

Cu toate ca in Bavaria a venit de-a binelea  primavara, astazi soarele era ascuns dupa nori si nu a iesit de acolo, pana dupa amiaza. In cateva minute  au plecat in procesiunea solemna in localitatea invecinata, in Bad Hindelang, in frunte cu fanfara, incarcati de ramuri, conform traditiei.  Dupa aceea urmau ministrantii si preotul, alturi de o statuie a lui Issus calare pe un magar din biserica care era trasa pe 4 roti si doar in aceasta duminica a Floriilor (Palmsonntag) este scoasa  din biserica, simbolizand intrarea lui Issus calare pe un magar, la Ierusalim, intampinat de credinciosi, cu ramurile in maini.  Dupa aceea urma convoiul format din multimea de credinciosi din ambele localitati. Circulatia vehicolelor banuiesc ca era oprita sau deviata pe alt traseu, pentru ca nu am vazut nici o masina.Palmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad Hindelang

Despre cat de frumos canta fanfara va puteti convinge accesand filmarea pe care am incarcat-o ieri pe pagina de Facebook a blogului meu . M-a emotionat terbil  acest eveniment si chiar mi-a creeat un sentiment special pe care mi-e greu sa-l descriu in cuvinte. Participand alaturi de ei la Palmsonntag, a fost cu mult mai mult decat daca le-as fi escaladat crestele, le-as fi vizitat muzeele sau le-as fi degustat cele mai grozave preparate traditionale! M-am simtit mai aproape de ei, chiar daca ei se rugau in limba lor si eu intr-a mea!Palmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad Hindelang

Ajungand in Bad Hindelang, soseaua urca un pic si serpuieste , trece la un moment dat pe langa pensiunea unde stau eu Haus  Remigius, apoi din nou coboara. Deja se zareste turnul Bisericii  parohiale Sfantul Johan din Bad Hindelang, locul undese sfarseste procesiunea solemna.  Pe strada ni se alatura alti oameni,  toti cu buchete de ramuri in maini, iar altii ne privesc de la ferestre.

Palmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad Hindelang Palmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad Hindelang Trecem pe langa Rathause, pe langa Hotelul Sonne si pe langa alte cladiri pictate atat de frumos, cum doar in Bavaria mai poti vedea asa ceva. Mai ocolim un pic si deja ajungem la biserica, unde ne asteapta alte grupuri de credinciosi. Acolo urmeaza slujba propriu zisa, cu binecuvantarea ramurilor, dupa care fiecare  se indreapta spre casa. Langa,biserica este cimitirul, iar multi au mai zabovit un pic acolo.Palmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad Hindelang

In aceasta zi de sarbatoare, de Palmsonntag, cei tineri ii viziteaza pe cei mai in varsta din familie si le duc si lor ramuri sfintite in biserica, care, conform traditiei, pastrate in casa,o  protejeaza  de fulgere sau incendii  si primesc in schimb dulciuri sau bani. Acest obicei mi-a amintit de unul asemanator la comunitatea catolica bulgara din Dudestii-Vechi, cand in duminica Floriilor fetitele se duc la rudele apropiate, cantand o melodie traditionala, imbracate in port popular si primesc oua in cosulet, drept rasplata din partea gazdelor, obicei numit acolo’’ Lazarita’’.Palmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad Hindelang

Despre alte obiceiuri si traditii si despre cat de frumos este aici, in acest colt de rai, numit Bavaria, veti avea ocazia sa mai cititi in curand si alte articole pe blogul meu. Am incercat  sa-l descopar cate un pic de jos in sus, de sus in jos, de la stanga la dreapta si invers. Culorile primaverii in Bavaria si trilurile pasarelelor neastamparate  continua sa ma tina in acea stare de vraja din care chiar n-as vrea sa ma mai trezesc curand! Da…sunt fericita si nu e un secret, cred ca mi se citeste printre randuri, nu-i asa?Palmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad HindelangPalmsonntag ,sau Duminica Floriilor in Bad Hindelang

Intre timp am reusit sa mai public cateva articole in capitolul Descoperind Bavaria: despre Muzeul de umbrele din Sonthofendespre Gailenberg, despre Bad Oberdorfdespre Oberjoch si despre alta cazare din Bad Hindelang, la Hotelul Sonnenbichl.Sper sa va placa!