Rhodos – mare si mult soare

Un inceput de vara fierbinte. Un inceput de vara mediteraneana...

Rhodos-mare si mult soare

Tocmai m-am intors din vacanta in Grecia, din insula Rhodos ! Inca mai simt gustul sarat al marii si adierea fierbinte a soarelui mediteranean. Am avut ocazia sa traiesc  o exeperienta noua, aceea de a simti ’’ pe pielea mea’’-  cum este  la 45-50 de grade! Dar asta va voi povesti intr-un alt articol. Acesta de astazi va fi unul scurt, in care vreau sa va spun ce mi-a placut cel mai mult acolo si sa incarc cateva fotografii edificatoare.

Pentru cine nu stie, insula Rhodos, se afla in Grecia, dar in apropierea coastei turcesti, lucru care ne-a dat ocazia sa prindem o excursie in Marmaris-Turcia, care a durat o zi si ne-am bucurat  mult de aceasta oportunitate.  Rhodos este cea mai mare insula din arhipelagul Dodecanez, pe care l-am admirat de sus din avion. Intr-un cuvant- se afla un pic  mai la nord de insula Creta.

Ce  mi-a placut cel mai mult din Rhodos?

1. Zborul cu avionul

Este  cea de-a 12 vacanta a mea in Grecia si….prima cu avionul in  aceasta tara!  Si a doua oara cu compania Blue-Air. Am fost incantata peste masura de frumusetea zborului, indeosebi cand a a ajuns deasupra marii, recunoscand de sus forma peninsulei Halkidiki, avionul zburand chiar peste bratul Athos, observand  unele dintre manastirile pe care le vazusem dintr-o croaziera cu Vasul Piratilor, din Ormos Panagias, de pe mare, de la distanta care ne-a permis sa ne apropiem de tarm paza de coasta. Apoi am recunoscut si insula Ammouliani, o mica bijuterie din Marea Egee, in care am avut sansa sa ajungem de 2 ori si bineinteles celelalte insule care alcatuiesc arhipelagul Dodecanez, incercand sa le recunosc pe fiecare dintre ele, dupa forma lor pe harta, unele mai mari , locuite, altele mai mici si pustii.

Rhodos-mare si mult soar

2. Locul unde Mediterana intalneste Marea Egee

Acesta este locul care m-a impresionat cel mai mult in Rhodos! Auzisem vag ca exista un asemenea loc, dar, sincer, nu prea credeam ca ar exista  atatea diferente. Cum, domnule, sa se intalneasca doua mari?Ca doar nu au granita? Nu e tot apa?Cum sa nu se amestece?E una si aceeasi , imi ziceam, doar numele ce le diferentiaza ca asa or fi  vrut geografii!

Rhodos-mare si mult soare

Ei uite, ca am avut norocul sa descopar si acest paradox! Si inca nu doar  in nord, ci  si in sud, in insula Rhodos! Prima oara am vazut  de sus, din avion, tot facand fotografii cand pilotul se pregatea de aterizare, avand altitudina mai mica si  intorcea catre aeroport, iar cand le-am descarcat in laptop , am ramas paf! Chiar prinsesem intr-unul din cadre minunea minunilor: doua mari intr-o singura fotografie! Fix pe plaja din Rhodos-Town, capitala insulei. Acelasi lucru l-am surprins perfect si de pe vapor, la intoarcerecea din excursia din Turcia, de la Marmaris. Era dupa amiaza, tarziu, chiar si ghidul ne-a atras atentia acestui fapt si am observat cat de diferite sunt Egeea si Mediterana. Dimineata, la plecarea in excursie, nu am vazut, deoarece inaintea noastra a trecut o alta ambarcatiune si s-au facut valuri si nu am observat nimic.

In sud de tot, acolo unde este Capul Prasosnisis,  este cel de-al doilea loc unde se imbratiseaza cele doua mari. Dar nu tot timpul, ca si marile au ’’dorintele ’’lor ascunse!Fiecare mare cu personalitatea ei. Dupa  spusele ghidului nostru Vadim,  nu vara s-ar petrece acest fapt, ci  in general in lunile reci,  de obicei in ianuarie! Vara apele s-au retras , lasand intre ele o fasie de pamant, plina de alge si alte minuni carate de mare. Daca n-as fi vazut, n-as fi crezut, dar fasia aceasta de pamant de care va povestesc,  candva, chiar era’’fundul marii’’. Zona este deosebit de frumoasa, foarte aglomerata, in general. Este un adevarat paradis pentru surferi, dar si pentru familiile cu copii, deoarece apa marii din stanga – Marea Mediterana – cea linistita, curata  si verzuie este mica la mal. Dupa ce strabati fasia de pamant uscat ce desparte cele doua mari dai cu ochii de Marea Egee,  alta culoare, alt aspect, complet diferita de cealalta. Este albasru-inchis, foarte nervoasa si cam murdara.

Acolo , pe fasia aceea de pamant, dintre cele doua mari, m-au incercat fel de fel de sentimente contradictorii.  Recunosc faptul ca a fost un moment unic, poate cel mai deosebit din intreaga vacanta.

1. Rhodos-Town

Cu siguranta Rhodos-Town are ce arata! Nu mai retin de cate ori am ajuns in capitala insulei, in timpul celor 7 zile de sejur in insula Rhodos!Uneori ziua, alteori seara si stateam pana ne prindea noaptea, apoi ne intorceam cu masina  in Faliraki, locul unde am avut cazarea la Lyrisis Studio. Si tot nu a fost de-ajuns! Cetatea medievala face parte din patrimoniul mondial Unesco, iar Colosul din Rhodos este una din cele 7 minuni ale lumii antice. Zona porturilor am avut ocazia sa o descopar cu ocazia plecarilor in excursiile in insula Symi sau in Turcia. Dar si portul Mandraki in plimbarile noastre cu scopul de a descoperi minunile vazute pe youtube, inainte de plecare. Pentru a contempla orasul  in adevara sa splendoare e mai bine sa o faci privindu-l din largul marii, printre salupe,  ferry-boat-uri si vase mari de croaziere. Pentru mine vizita in Rodhos –Town are gust de inghetata italiana cu melone!

4. Lindos

Aici am ajuns si pe sosea, cu masina inchiriata, dar si pe mare, in excursie cu vaporul. Aglomeratie, multi turisti straini, caldura mare, dar inainte de acestea ….o frumusete de-ti taie rasuflarea! Lindos, una din statiunile cele mai indragite din insula, asezata pe coasta de est, candva era cea mai mare putere maritima  de aici. Ineditul este reprezentat prin prezenta magarusilor folositi pe post de taxi, mijloc destul de ieftin si rapid de a ajunge in centru( 5 e) , sau sus, la acropole ( 7 e), pe stradutele pietruite si inguste, vopsite in alb, asemeni celor din Santorini. Golful vazut de sus este superb, imagine prezenta pe numeroase carti postale, la ceas de zi sau la apus. Este unul din locurile in care cineva drag care a locuit mult timp aici mi-a subliniat ca e musai sa ajung in Lindos si nu doar atat, ci sa ma plimb pe toate stradutele din orasul vechi. Iar Lindosul are gustul fresh-ului de portocale, cu cuburi de gheata!

5. Plaja Tsambika

Se afla tot pe costa de est, la 26 km sud de Rhodos-Town. Marginita de dealuri domoale, iar  deasupra ei se afla chiar si-o manastite la 340 m altitudine – Manastirea Maicii Domnului de Tsambika. Undeva sub manastire, la capatul sudic al plajei -un  alt paradox, se practica nudismul. Este o  plaja cu nisip auriu, amenajata cu sezlonguri, umbrele , dusuri si cam tot ce trebuie. O multime de terase si  locuri multe de parcare . O plaja curata si  linistita, cu apa limpede de-ti vezi si unghiile de la  picioare cand stai in apa pana la gat. Este recomndata, indeosebi,  baia in aceasta apa de la Tsambika tinerelor femei care au greutati in conceperea unui copil. Dintre numeroasele  plaje spectaculoase cu apa cristalina, sau micile golfuri cu nisip, ce ofera turistilor facilitati de recreere si relaxare, inclusiv taverne, baruri si sporturi nautice, mie  aceasta mi-a placut  cel mai mult mult !

6. Seara greceasca la Faliraki

Tot plimbandu-ne pe stradutele din statiunea Faliraki, intr-una din serile vacantei noastre din insula Rhodos, pasii ne-au dus intr-un loc in care nicicum n-am visat – la Greek Spirit Restaurant! Atrasi instantaneu de acordurile muzicii grecesti, dar si de prezenta dansatorilor la aceasta taverna, am pasit curajosi inauntru, cu speranta ca sa prindem si noi o masa libera, chiar daca nu aveam rezervare facuta in prealabil. Si chiar am reusit!Taverna se afla in centrul statiunii, pe o strada din apropierea copiei statuii Colosului din Rhodos, mai exact undeva in spatele acesteia. Nu era cu bilet de intrare, ci fiecare consuma ce dorea, de mancare sau de baut. Dar nu asta era important pentru noi , ci atmosfera care era creata in primul rand de catre muzicantii si dansatori. Am ales un desert traditional, ca de fiecare data cand vin in Grecia, un iaurt cu miere si nuca, iar sotul o cana cu vin. A fost o seara deosebita pe acorduri grecesti, de aceea va recomand de fiecare data cand ajungeti in Grecia sa participati la un astfel de eveniment, pentru ca merita sa faceti cunostinta cu obiceiurile si traditiile grecesti si mai ales unde-i puteti intalni si cunoate mai bine pe greci, decat la petrecere?

Concluzia

In general am avut o vacanta frumoasa  in insula Rhodos si am fost foarte multumita de frumusetea si calitatea plajelor de aici si de claritatea apei, rar intalnita!Un mare disconfort a fost caldura mare din acea perioada de sfarsit de iunie, pe care am indurat-o destul de greu. Rhodos este o insula scumpa, comparativ cu alte insule grecesti vizitate de mine de-a lungul timpului. Un alt minus, din punctul meu de vedere, este vegetatia saraca. Muntii in mare parte sunt golasi, sunt  gri, lucru cu care cu greu m-am obisnuit, deoarece eu prefer zonele cu vegetatie mai bogata. Dar  luand ca un tot…. a fost bine: Rhodos- Mare- si mult soare!